« يريدون ليطفئوا | جوان و امام صادق عليه السلام1 » |
رسم رفاقت
دوست خوب يکي از سرمايه هاي بزرگ زندگي و از عوامل خوشبختي آدمي است و انسان در انس با دوست احساس مسرت ميکند و شادماني و نشاط را در گرو همنشين با رفيق ميداند.
«رفيق شايسته»، براي جوان جايگاه خاص خويش را دارد و اهميت آن به گونه اي است که در شکل دهي شخصيت او نقش بزرگي ايفا کرده،اولين احساسات واقعي نوع دوستي را در وي ايجاد ميکند.
جوان از يک سو به کشش طبيعي و خواهش دل، عاشق دوستي و رفاقت است و به ايجاد عميقترين روابط دوستانه با يک يا چند نفر ازهمسالان خود هست و از طرف ديگر بر اثر احساسات ناسنجيده و عدم نگرش عقلاني ممکن است در دام رفاقتبا دوستان نادان و تبهکارافتد (1) ; از اين رو خطر وجود دوستان بد و ناپاک، اين نگراني را در جوان ايجاد مي کند که «چگونه يک دوست خوب و يک دل راانتخاب کنم؟»
امام صادق(ع) رفقا را سه نوع ميداند:
1- کسي که مانند غذا به آن نياز هست و آن «رفيق عاقل» است.
2- کسي که وجود او براي انسان به منزله بيماري مزاحم و رنج آور است و آن «رفيق احمق» است.
3- کسي که وجودش به منزله داروي شفا بخش است و آن «رفيق روشن بين و اهل خرد» است. (2)
شيوه انتخاب دوست در نگاه پيشواي ششم، اين گونه است:
«رفاقت، حدودي دارد، کسي که تمام آن حدود را دارانيست، کاملنيست، و آن کس که داراي هيچ يک از آن حدود نيست، اساسا دوستنيست:
1- ظاهر و باطن رفيق، نسبتبه تو يکسان باشد.
2- زيبايي و آبروي تو را جمال خود بيند و نازيبايي تو را نازيبايي خود بداند.
3- دستيافتن به مال يا رسيدن به مقام، روش دوستانه او رانسبتبه تو تغيير ندهد.
4- در زمينه رفاقت، از آنچه در اختيار دارد، نسبتبه تومضايقه ننمايد.
5- تو را در مواقع گرفتاري و مصيبت ترک نگويد.» (3)
«دوست آينه تمام نماي دوست» است و دو دوست مثل دو دستاند که لايش يکديگر را ميشويند و به فرموده امام صادق(ع): «کسي که بيند دوستش روش ناپسندي دارد و او را بازنگرداند، با آنکه توان آن را دارد، به او خيانت کرده است.» (4)
امام صادق(ع) ضمن تاکيد فراوان بهانتخاب دوستخوب و پايداريدر اين دوستي، جوانان را از رفاقت با نادان و احمق پرهيزميدهد:
«کسي که از رفاقت با احمق پرهيز نکند، تحت تاثير کارهاياحمقانه وي قرار ميگيرد و اخلاقش همانند اخلاق ناپسند اوميشود.» (5)
در فرهنگ نوراني حديثي ما، جوانان را از رفاقت با «بدنامان»برحذر داشته، (6) آنان را به دوري از دوستان خائن و متجاوز وسخن چين ترغيب ميسازند، امام صادق(ع) ميفرمايد:
«از سه طائفه مردم کنارهگيري کن و هرگز طرح دوستي و رفاقتباآن مريز; خائن، ستمکار و سخن چين. زيرا کسي که براي تو بهديگري خيانت کند، روزي نيز به تو خيانتخواهد کرد و کسي کهبراي تو به ديگران ظلم و تجاوز کند، به تو نيز ظلم خواهد کرد وکسي که از ديگران نزد تو سخن چيني کند، عليه تو نيز نزد ديگراننمامي خواهد نمود.» (7)
راه و «رسم رفاقت» در ثبات و پايداري دوستي مؤثر است، گوشهاياز شيوه آن را در کلام امام صادق(ع) مينگريم:
«کمترين حق آن است که: دوستبداري براي او چيزي که براي خود دوست ميداري. کراهت داشتهباشي در حق او، از آنچه براي خود کراهت داري. از خشم اوبپرهيزي، به دنبال رضا وخشنودي او باشي. با جان و مال و زبان ودست و پايت او را کمک کني. مراقب و راهنماي او و آيينه اوباشي. سوگندش را قبول کني، دعوتش را اجابت نمايي، هرگاه بيمارشد، به عيادتش بروي و هرگاه فهميدي حاجتي دارد، قبل از اين کهبگويد، آن را انجام دهي، و وي را ناگزير نکني که انجام کار رااز تو درخواست کند…» (8)
خاتمه
سخنان و گفته هاي نغز امام صادق(ع) روح و جان را قوت بخشيده،منشور دستورهاي زندگي و سعادتمندي آن است. اميداست جامعه جوان و پرنشاط، هندسه شخصيت و هويت خود را در پرتو معارف اين امام(ع) ترسيم کرده، خود و جامعه را در سيره ومنش، در مسيرتحقق آرمان جامعه ديني و مدينه آرماني اهل بيت عليهم السلام ،سمت و سو بخشند.
محمدباقر پوراميني
سلام دوست عزیز.
عبدالله بن عمر مى گويد : پيامبر (ص) فرمود:
يخرج المهدى و على رأسه ملك ينادى هذا المهدى فاتبعوه .
مهدى در حالى قيام مى كند كه فرشته اى بالاى سر او قرار دارد و مى گويد : مهدى اين است از وى پيروى نمائيد .
موفق باشید.به امید ظهوراقامون صاحب الزمان
فرم در حال بارگذاری ...