« منشور انتخاباتصـاحـبِ اسـرارِ «سـُبْـحـانَ الَّـذی اسـري» عـلـی اسـت »

        موضوع : درونی کردن ارزش های اسلامی در کودکان

       محقق : زیبا قصری

       تاریخ دفاع : زمستان 95

چکیده

        انسان دارای استعدادهای فراوانی در وجود خود می باشد. چنانچه این استعدادها به شکوفایی و فعلیت نرسد، زندگی انسان بیهوده و عبث خواهد بود. تربیت کودک به عنوان عامل رشد و پرورش دادن متربی باعث استفاده بهینه از تمامی استعدادها و نیروهای بالقوه فرد است. انسان دور از تربیت، یعنی انسان دور از حیات فرهنگی و اعتقادی، دور از کمال و پیشرفت، انسان بی هدف و بالاخره انسانی دور از انسانیت است. دین اسلام به عنوان کامل‌ترین آیین و شریعت، بهترین راهکارها را برای تربیت نسلی پویا و موفق ارائه می‌نماید.

دوران کودکی زیربنای زندگی انسان به شمار می‌آید و بخش مهم سعادت و یا شقاوت دوران نوجوانی، جوانی و بزرگسالی در گروی شیوه‌ی تربیت کودکی است. با توجه به اهمیت این دوران، لزوم دقت به این دوران بیش از پیش مشخص می‌گردد.

هر چند در این زمینه تحقیقات و تألیفات فراوانی وجود دارد ولیکن در این پژوهش سعی شده است دید جامعی به این موضوع شود و با در نظر گرفتن مقدمات تربیت، قبل از دوران بارداری، به روش‌های درونی کردن ارزش‌ها در کودکی بپردازد.

از یافته های تحقیق این است که درونی کردن ارزش‌های اسلامی به عنوان بهترین روش برای تربیت و آموزش ارزش‌ها می باشد و همچنین ضمن تعریف و دسته‌بندی ارزش‌ها و اشاره به اهمیت دوران کودکی، روش‌های درونی‌کردن ارزش‌های اسلامی در مقاطع مختلف قبل از بارداری، بارداری و شیردهی و پس از شیردهی را مطرح می‌کند و راهکارهایی جهت تربیت فرزندان طبق آموزه‌های دینی ارائه شده است. نتیجه اینکه برای تربیتی مؤثر و درونی شدن ارزش‌ها باید این فرآیند را مدت‌ها پیش از تولد و حتی از دوران قبل از ازدواج آغاز نمود. لذا والدین هر چه در این زمینه اطلاعات بیشتری داشته‌باشند و در عمل نیز دقیق‌تر عمل کنند، درآینده آثار مطلوب آن را بیشتر درک می‌نمایند.

کلید واژه‌ها: درونی کردن، ارزش، اسلام، کودک، تربیت

 


موضوعات: عمومی, پژوهش
   چهارشنبه 30 فروردین 1396
نظر از: یاحسین علیه السلام [عضو] 

سلام.
از شیوه های درونی کردن ارزش های اسلامی میگید؟؟
منظور از ارزش های اسلامی کدام ارزش هاست؟؟

1396/03/16 @ 09:57


فرم در حال بارگذاری ...