« پیامک هفته3فضائل و مناقب حضرت فاطمه معصومه علیهالسلام »

چکیده پایان نامه

موضوع: مواضع امام سجاد ( علیه السلام ) در واقعه ی حره 

پژوهشگر : مرضیه حاجی حیدری

 

چکیده

  حاکمیت بنی امیه یکی از مهم ترین آسیب هایی بود که در ساختار فکری ، اجتماعی و سیاسی جامعه ی نوپای نبوی پدیدار گشت و در طول حدود هزار ماه فجایعی را آفرید که با گذشت بیش از هزار سال ، خاطره های تلخ و آثار شوم آن از ذهن و اندیشه و عواطف اهل ایمان زدوده نگشت . واقعه ی حره در سال 63 ه.ق در سنگلاخ های بیرون مدینه در روزگار حاکمیت یزید بن معاویه ، به رهبری « عبدالله بن حنظله غسیل الملائکه » در برابر فسق و فجور یزید در مدینه روی داد و به مدت سه شبانه روز هر گونه تعرض به جان و مال و ناموس مسلمانان بر سپاه شام مجاز شمرده شد . عصر امام سجاد ( علیه السلام ) یکی از پر اختناق ترین دوران های تاریخ اسلام به شمار می آید .

  شیعه در این برهه ، هم از بعد اعتقادی و هم از بعد سیاسی در شرایط بسیار سختی به سر می برد و تشکیلات و انسجام آن فرو پاشیده و در آستانه ی انقراض قرار گرفته بود . اما سجاد ( علیه السلام ) با ارزیابی اوضاع و ملاحظه ی اختناق شدیدی که پس از شهادت امام حسین ( علیه السلام ) بوجود آمده بود ، شکست نهضت مدینه را پیش بینی و می دید اگر در آن شرکت جوید نه تنها پیروز نمی شود بلکه خود و پیروانش نیز کشته می شوند و باقی مانده ی نیروهای تشیع از بین می رود بدون آنکه نتیجه ای حاصل شود .

  لیکن امام ( علیه السلام ) با بهره گیری از اصل « تقیه » ، هستی و دوام شیعه را حفظ و در پوشش آن جامعه ی شیعی را رهبری نمودند و در برابر واقعه ی حره از هرگونه بلا و مصیبت در امان ماندند تا بتوانند به عنوان محور اصلی شیعه باقی بمانند .

  در این پژوهش سعی شده است با استفاده از منابع تاریخی دست اول پس از ارائه ی کلیاتی به بررسی زمینه ها و شخصیت های موثر و مواضع امام سجاد ( علیه السلام ) در واقعه ی حره پرداخته شود .

کلیدواژه: واقعه ی حره ، امام سجاد ، یزید ، مسلم بن عقبه ، عبدالله بن حنظله ، قیام ، مواضع .

 


موضوعات: عمومی, پژوهش
   چهارشنبه 11 مرداد 1396
نظر از: عابدی [عضو] 

با سلام و خدا قوت
منتظر نگاه سبزتون در وبلاگمون هستیم
http://ivan.kowsarblog.ir/%D8%A2%D9%82%D8%A7-%D8%A7%D8%AC%D8%A7%D8%B2%D9%87-14

1396/05/18 @ 09:17


فرم در حال بارگذاری ...