« خوشبختي دور نيست | داشته هايمان را پاس بداريم » |
خانواده در تفکر اسلامي جايگاهي بسيار رفيع دارد. برخي از امور درخانواده مهم هستند؛ ولي مهمتر از تمامي امور که نميتوان جايگاه آن را از نظر اهميت مشخص کرد، تربيت ديني فرزندان است. تربيت ديني در خانواده جوانه ميزند و در اجتماع ثمر ميدهد. مقالهاي که خواهيد خواند به بررسي ديدگاه تربيتي فرزندان از جنبههاي عميق قرآني و احاديث حضرات معصومين عليهم السلام پرداخته و نقش خانواده در تربيت فرزندان را با اين نگاه کاويده است.
با توجه به ارزش و قداست خانواده در مييابيم که: خانه، اولين مدرسۀ تربيت اخلاقي و ديني است و کودک به تدريج بر اساس مشاهدات روزمره، پايههاي اخلاقي خود را پيريزي ميکند. در محيط خانه کودک تعاليم خوب و بد را فراگرفته و زيربناي اخلاقي او شکل ميگيرد. کودک مثال نهال تازهاي است که هر طور او را پرورش دهيم، رشد ميکند و نيز آنچه را که بطور منظم در محيط خانه ميبيند، نسبت به آن انس پيدا ميکند. مشاهده آداب ديني و عبادات مذهبي بويژه نماز که در شبانهروز بطور منظم از طرف بزرگترها در محيط خانه رخ ميدهد، در ذهن و روان کودک نقش ميبندد.
با توجه به حس تقليــد کودک، مشاهده ميشود که او با شروع سال دوم زندگي، از حرکــات والدين تقليــد ميکند. اگر انجـام اين حرکات با نوازش و تشويق والدين همراه باشد، بر رغبت کودکان ميافزايد. وقتي مادر چادر نماز بر سر ميگذارد و به نماز ميايستد، دختر4 ساله دوان دوان به سراغ چادر يا روســـري خود رفته و آن را بر سر ميکشد و مانند مادرش به رکوع و سجود ميرود.
اگر مادر پس از اتمام نماز يک شکلات يا هديه به کودک دهد، سبب تقويت روحيه نماز خواندن در کودک ميشود. وقتي کودک بزرگتر ميشود، از رفتن به کلاسهاي مذهبياي که بصورت قصه و زبان ساده دين را توضيح دهد، استقبال ميکند. بنابراين به والدين توصيه ميشود زندگي انبياء و داستانهايي در مورد نماز را براي کودک خود بازگو کنند.
وقتي کودک خردسال بر اساس تقليد و الگوبرداري از والدين و ديگران، خود به رکوع و سجود ميرود و حرکات و افعال يک نمازگزار را انجام ميدهــد و بر اثر تقويت و تشويق، ميل و گرايش به نماز در او نيرومند ميشود، ميتوان اقامه نماز به صورت جماعت را در او قــوت بخشـيد. والديني که اهل عبادت و نمـاز هسـتند، مواقعي که اقوام دور هم جمع ميشوند، نماز را به جماعت در خانه برگزار نمايند و با خوش رويي، فرزندان خود را به نماز دعوت کنند. به تـــدريج اين فـرضيه را ميتوان از منـــزل به مسجد محل کشانيد و بدين ترتـيب است که خانواده به نحو احسن ميتواند فرزند خود را در گرايش به نماز ياري و کمک نمايد.
قرآن ميفرمايد: “ان الصلاة تنهي عن الفحشاء و المنکر". “نماز انسان را از فحشاء و منکر باز ميدارد.”
(سورۀ عنکبوت، آيۀ 45)
در جاي ديگر ميفرمايد: “اقم الصلاة لذکري". “نماز را براي ياد و توجه من به پا دار.”
(سورۀ طه، آيۀ 14)
و در جاي ديگر ميفرمايد: “و انما للکبيرة الاعلي الخاشعين". “نماز بار سنگيني است مگر براي افراد خاشع.”
(سورۀ بقره، آيۀ 45)
پيامبر گرامي اسلام صلوات الله عليه و آله فرمودهاند:
“رکعتان من عالم خير من سبعي رکعة من جاهل". “دو رکعت نماز عالم، بهتر از هفتاد رکعت نماز جاهل است.”
در حديث است: “نماز را در وقتش چنان بخوان که گويا آخرين نماز توست و تو بعد از نماز با دنيا خداحافظي ميکني.”
( بحار الانوار، ج/84، ص/223)
حضرت علي عليه السلام فرمودهاند:
“لاقربة بالوافل اذا اضرت بالفرائض". “هرگاه نمازي مستحب به نمازهاي واجب ضرر برساند، آنگونه عبادت موجب قرب به خدا نخواهد بود.”
(الحياة، ج/1، ص/318) ( پرتوي از اسرار نماز محسن قرائتي، ناشر: ستاد اقامه نماز، پائيز 1386، صحفه 26).
(مقدمه)
از آنجايي که روح پرستش از همان ابتداي خلقت انسان در نهاد او جاي گرفت، انسان همواره به دنبال پناهگاه مطمئني بود تا بتـواند به معبـود خويـش دست يابد. روح او خـدا را جستجـو کرد و در حال نماز خواندن، پي به خدا برد. الکسيس کارل فرانسوي مينويسد:
( نيايش در مرحلۀ عاليتر خود از سطح درخواست و عرض حال، فراتر است.)
نماز به قدري فضيلت دارد که حتي زماني که پيامبر(ص) صاحب کوثــر شد، براي تشکـر و قدرداني از خداوند متعال، راهي را جهت شکرگـــزاري از او طلبيد. خداوند فرمود: نخست نمــاز بخوان و بعـد از آن قرباني کن و به مستمندان ده.
جنبههاي تربيتي نماز، بخشي است که تاثيرات قابل مشاهده نماز را بيان ميکنند. اين تاثيرات عبارتند از:
1ـ تهذيب اخلاق 2- روح خوشبيني 3- تکرار نمازها
اعمال مذکور در شبانهروز باعث بروز حالات معنوي در انسان نمازگزار ميگردند.
در مورد اينکه چگونه کودک به نماز علاقه و گرايش داشته باشد و آن را انجام دهد، ميبايست از ابتداي حيات کودک دقت لازم صورت گيرد. نوع انتخاب همسر نيز خود ميتواند در زمان شکلگيري فرزند، نقش مهمي داشته باشد؛ چراکه کودک بيشترين ساعات خود را درخانه و با مادر سپري ميکند. وقتي که اين قضيه با دقت صورت گيــرد، کودک از همان سنين اوليه، تقليد اعمال ديني بويژه نماز را در رفتار پدر و مادر جويا ميشود.
برخي از کودکان در سنين 2 الي 3 سالگي و برخي از 4 سالگي اين حس را بروز ميدهند. البته در 6 سالگي به عينيت ميتوان آن را مشاهده کرد. زمان آغاز نماز خود سخني جداگانه است. در خاندان اهل بيت(ع) کودکان از 5 سالگي نماز ميخواندند؛ اما در افراد عادي کودکان بايد از سنين 7 سالگي به خواندن نماز بپردازند. علت آن هم اين است که کودکان تا سن 7 سالگي بايد بازي کنند.
(ماهنامه پرورشي تربيت وزارت آموزش و پرورش، شماره 10و11، تابستان 1383، صفحه 19)
بنابراين ما خانوادهها بايد سعي بر آن داشته باشيم که از همان اوان کودکي فرزندانمان را با نماز آشنا سازيم؛ زيرا سعادت و خوشبختي آنان مهمتـر از هر چيز، در خواندن نماز و عمل به دستورات آن است و به اين آيه شريفه قـــرآن تمسک جوييم که:
“ان الصلاة تنهي عن الفحشاء و المنکر". و بدين ترتيب آيندۀ فرزندانمان بيمه خواهد شد.
فرم در حال بارگذاری ...